Et redirect kan på dansk kaldes en omdirigering eller en viderestilling. Det er en måde at sende både brugere og søgemaskiner hen til en anden URL end den oprindelige. Du kan eksempelvis bruge det til at videresende fra én side til en anden side. Redirects er et vigtigt værktøj, når du laver SEO / søgemaskineoptimering.

RedirectHvis du vil vide mere om webadresser helt specifikt, kan du læse mere om dem i blogindlægget “Hvad er en URL?“.

Du kan få brug for at redirecte, hvis

  • du sletter en side eller et indlæg
  • du vil ændre din URL struktur
  • du skifter til et andet domæne
  • du ikke længere vil bruge ‘www’ i dit domæne, eller omvendt vil tilføje det igen
  • du skifter CMS-system
  • du skifter fra HTTP til HTTPS. Det kan du læse mere om i blogindlægget “Fra HTTP til HTTPS
  • du sammensætter/forener websites
  • du aktiverer permalinks i WordPress
  • du vil undgå Duplicate Content
  • du sletter en side eller et indlæg og erstatter det med et nyt

Med det rigtige redirect sørger du for at både brugere og GoogleBot bliver informeret korrekt.

Der er bare lige et ‘men’, når det kommer til redirects.

Det er ikke ligegyldigt, hvilken type redirect du anvender. Det kommer vi nærmere ind på nu.

På vores 1-dags og 3-dages kurser i SEO lærer du mere dybdegående om korrekt brug af netop redirects.


Redirects

De to mest anvendte redirects er 301 og 302 redirects:

301301 – “Moved Permanently”, på dansk ”Flyttet permanent” ← ANBEFALES
302 – ”Moved Temporarily”, på dansk ”Midlertidigt flyttet”

Derudover er der 307 og Meta Refresh redirects:

307 – “Temporary Redirect”, på dansk “Midlertidigt omdirigeret”
Meta Refresh – “HTML omdirigering på sideniveau”

Tip → Er du i tvivl om, hvilke redirects du benytter på nuværende tidspunkt? Så kan du tjekke dine redirects med httpstatus.io, der er et redirect checker tool


301 Redirect

Et 301-redirect er en permanent omdirigering, der viderefører ca. 85% af din linkværdi til den omdirigerede side. Det vil sige, at hvis den side du redirecter har noget værdi fra links fra andres websites – vil det meste af denne værdi altså blive ført videre til den nye side.

301 er den HTTP svarkode, man får fra serveren, når der er lavet et 301 redirect.

GoogleBotEn HTTP svarkode er et serverrespons på en browsers anmodning. Når du besøger et website, sender din browser en forespørgsel til websites server, og serveren reagerer derefter på browserens anmodning med en trecifret kode: HTTP-statuskoden eller svarkode.

301 er en af de mest almindelige og anbefalelsesværdige omdirigeringer og bruges, hvis du permanent vil omdirigere en slettet eller flyttet side, eller hvis du har ændret noget i din linkstruktur.

Ved hjælp af 301 redirects fortæller du både brugere og søgemaskinerobotterne (GoogleBot), at din side ikke længere er tilgængelig på placeringen, og at den ikke længere bør indekseres.

Hvis din omdirigering udføres korrekt, vil dine besøgende eller GoogleBot heller ikke gå forgæves og få en 404 fejlmeddelelse ← Hvilket du bør undgå.

404 fejlmeddelelse

Tip → Sker det alligevel, at dine besøgende lander på en 404 fejlside, så sørg for, at din 404 side indeholder et link, der kan føre dem hen på en relevant side – for eksempel din forside – som ovenstående eksempel

301 redirects er den bedste måde at omdirigere fra en side eller en URL til en anden.

I videoen nedenfor fortæller Matt Cutts fra Google om 301 redirects. Her får du noget af vide om:

  • Hvad du kan bruge et 301 redirect til
  • Funktionen af 301 redirects
  • Hvordan Google crawler 301 redirects
  • Hvor mange 301 redirects du må lave
  • Hvordan du bør indsætte dine 301 redirects

302 Redirect

Internettet kører på en protokol kaldet HyperText Transfer Protocol (HTTP), der dikterer, hvordan webadresser fungerer. Denne protokol har to hovedversioner; 1.0 og 1.1. I den første version henviste 302 til statuskoden ”Midlertidigt Flyttet”. Dette blev ændret i version 1.1 til ”Fundet”.

omdirigere

Google udtalte i juli 2016, at der ikke er nogen forskel på 301, 302 og 307 redirects, og at de overfører lige meget linkværdi. Denne chance vil vi dog ikke tage, så derfor holder vi stadig fast i, at du bør bruge 301 redirects, hver gang du skal redirecte.

Oprindeligt var 302 redirects til at lave en midlertidig omdirigering. Her sikrer du, at dine besøgende kommer hen til en alternativ side, når de besøger dit oprindelige website. Dog kun midlertidigt.

307 Redirectflyttebil

307 redirect er efterfølgeren af 302 redirect. Selvom nogen mener, at de store crawlere vil behandle det som en 302 i nogle tilfælde, er det bedst at bruge 301 i alle tilfælde.

En undtagelse kan være, at du kun skal flytte dit indhold midlertidigt (fx under vedligeholdelse), og serveren allerede er blevet identificeret af søgemaskinerne.

Meta Refresh Redirect

Meta Refresh er en måde at redirecte eller viderestille på sidens niveau i stedet for serverniveauet. Det er normalt meget langsomt og ikke anbefalelsesværdigt. Med andre ord er det et redirect direkte i din HTML i stedet for i en .htaccess fil.

Hvis du støder på sådan en omdirigering, vil du hyppigt blive mødt med teksten:

”Hvis du ikke omdirigeres om 5 sekunder, skal du klikke her”.

Men vi anbefaler dig som sagt ikke at redirecte på den her måde, fordi det både er langsomt, og du også mister al din linkværdi.


Hvordan laver jeg et 301 redirect?

301Hvis du vil lave et 301 redirect, kan du enten tage fat i din udvikler eller kaste dig ud i det selv.

Du kan lave dit redirect direkte i din .htaccess fil, eller du kan installere et plug-in i dit CMS-system.

Hvis du ligesom MindRocket anvender WordPress, og gerne vil lave et 301 redirect til en pæn og brugervenlig URL, kan du installere og anvende et plug-in. Det kommer der en lille guide til herunder.

Hvis du ikke bruger WordPress, vil du i mange tilfælde kunne installere lignende plug-ins, der med fordel kan anvendes.

Hvis du ikke kan redirecte med et plug-in, får du et eksempel med 301 redirects i en .htaccess fil under eksemplet med WordPress.

301 Redirects i WordPresswordpress

Vi anbefaler det plug-in, der hedder “Simple 301 Redirect”.

I første omgang tilgår du dit WordPress website i ‘kontrolpanelet’. Derefter finder du ‘Plugins’ og vælger ‘Tilføj nyt’:

plugin

Du søger efter “simple 301 redirects” i søgefeltet:

plugin søgning

Dernæst vælger du det korrekte plug-in og installerer det:

Redirect plugin

Når du har installeret …

installer nu

og aktiveret dit plugin:

Aktiver plugin

Finder du det under “indstillinger” i kontrolpanelet: indstillinger

Du vælger ‘301 Redirects’ og kommer ind på en side, hvor du kan skrive din nuværende URL (website A) og den URL, du gerne vil have, at der redirectes til (website B):

simple 301 redirect

301 Redirects i .htaccess

FileZillaFor at indsætte et 301 redirect skal du have adgang til backend og eventuelt FileZilla eller et andet FTP-program, hvor du kan indsætte en .htaccess fil.

I denne fil skal du indsætte en kode.

Eksemplet på denne kode er:

Redirect 301 /gammel-side/ https://ditwebsite.dk/ny-side/

 

Du indsætter derfor først den gamle side, du vil linke FRA til den nye URL eller nye side, du i stedet vil linke TIL.

htaccess redirectDu skal derfor kun indsætte det sidste af din URL, altså selve siden, som du vil redirecte FRA. Hvor du skal indsætte hele den nye URL for den side, du vil redirecte TIL. Husk et enkelt mellemrum mellem de to URL’er.

Har du derfor flere sider, du vil redirecte til en anden side eller URL, skal du indsætte et redirect for hver side.


Hvordan hænger redirects sammen med SEO?

Når du anvender et 301 redirect sikrer du, at du flytter mest mulig trafik og linkværdi videre til den nye webadresse permanent. Du mister derfor ikke linkværdi eller anden relevant værdi, hvis du anvender 301 redirects.

Hvis du anvender et andet redirect, vil der derfor være en risiko for, at al det SEO mæssige arbejde du ellers har udført, kan risikere at gå tabt.

Med et 301 redirect kan du med andre ord omdirigere brugerne hen til det website, du ønsker, samtidig med at du giver GoogleBot (og andre søgemaskiner) besked. Så forstår søgemaskinerne, at du gerne vil have, at al den værdi du har, bliver flyttet fra eksempelvis website A til website B.

301 redirects

Med dit 301 redirect ser søgemaskinerne ikke dit website som ændret, men blot at indholdet eller en opdateret version af dit website, kan findes på en ny webadresse.

Hvor lang tid er Google om at opdage mit redirect?

Når du flytter en side fra én URL til en anden, vil det tage søgemaskinerne tid at opdage dit 301 redirect, genkende det og kreditere det til den nye side med placering og tilliden fra din tidligere hjemmeside – altså forgængeren.

Specielt hvis de såkaldte spiders fra søgemaskinerne sjældent besøger dit website, eller hvis den nye webadresse ikke løser det mulige problem korrekt.

tidEn anden årsag til, at det tager tid, er at søgemaskinerne vil sikre sig, at de undgår misbrug af spammere. Samtidig er det også mere komplekst, hvis du skal ændre dit domæne til et helt nyt website, eller hvis du skal flytte indhold fra ét domæne til et andet.

Hvis du gerne vil have, at Google opdager dit redirect hurtigst muligt kan du med fordel recrawle det gamle website eller den side, du vil redirecte FRA i Google Search Console.

Det er vigtigt, at det er det gamle website eller den gamle side, du beder Search Console om at recrawle, da det er på dét website eller dén side, du har indsat redirects.