Hvis du på et tidspunkt i dit liv har søgt efter noget på en søgemaskine som fx Google, hvilket vi antager, at du har – så vil du også have været stødt på et title tag.

Title tag markeret

Et title tag eller på dansk sidetitel, er den tekst, du kan se i fanebladet i din browser eller søgemaskineresultaternes (SERP) overskrifter.

Eksempel i SERP:

Title tag eksempelEksempel i HTML:

<title>SEO Kursus i 7 byer → Lær Søgemaskineoptimering (på 1 eller 3 dage)</title>

Tip → Alle siderne på dit website eller din webshop skal have et unikt title tag.

Title tag er et SÅ lille element, men det har en massiv indflydelse. Mange ved, at det er vigtigt at skabe en fangende overskrift, men det er mindst lige så vigtigt, at optimere title tags.

Når man taler om title tag, kan det være svært at komme helt udenom sidebeskrivelsen eller meta description. Meta beskrivelsen er den tekst, der kommer lige under title tag i søgeresultaterne. I det øverste eksempel er det ”Få 6 års SEO erfaring på 1-dags eller 3-dages kursus – …”.

Dette er, som ordet siger, med til at beskrive mere om din side, men dit title tag er fremhævet og er derfor det vigtigste. Selvom begge dele er med til at give brugeren en idé om, hvad dit indhold på din hjemmeside eller webshop handler om, er det ofte sådan, at vi ser overskriften (title tag) først, og hvis den ikke fanger os, så ser vi heller ikke indholdet (meta beskrivelsen).

Du kan læse mere om meta descriptions i blogindlægget “Hvad er Meta Description“.

Sidetitler skal være beskrivende, korte, rammende og uden unødvendige detaljer”, Google, 2018 (oversat fra ENG til DA)

Hvor langt må et title tag være?

Når du skal skrive dit title tag har du ca. 575-600 synlige pixels til rådighed, og vi anbefaler, at du bruger dem. Hvis du bruger flere, vil det blive kortet af og du vil se (…). Mange tror fejlagtigt, at det påvirker placeringen negativt, hvis du bruger mere end de 600 pixels, dette er ikke tilfældet.

Anvendes der fx søgeord efter de 600 pixels, kan det faktisk have en positiv indvirkning på din placering. Du kan derfor gemme et par ekstra søgeord til sidst i dit title tag.

Tip → Du kan se et længere title tag på mobil end desktop

Hvis du har svært ved at vurdere længden af dit title tag, så brug et værktøj, der kan hjælpe dig.

Fun Fact – I korte træk handler Google om brugeroplevelser og besøgendes tilfredshed. Et studie har vist, at et brugervenligt title tag er på 7 eller 8 ord og færre end 64 totale karakterer.

Google vil muligvis indeksere tusindvis af karakterer i en sidetitel, men det er svært at regne ud, hvor mange tegn eller ord Google vil regne som et title tag, når det handler om relevans og rangering. Ikke dermed sagt, at du ikke kan blive placeret højt med en lang sidetitel, men så husk ovenstående.

Du lærer alt om at lave effektive title tags på vores 1-dags og 3-dages SEO kurser i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Kolding.

3 grunde til at dit title tag er vigtigt

  1. Det er den første og mest iøjnefaldende beskrivelse af din/dine sider, som brugerne ser på Google. Det er med andre ord dét, som i mange tilfælde får brugerne til at klikke ind på din side. For at det skal ske, kræver det, at dit title tag er enkelt og relevant for din side, for så vil både søgemaskinerne og brugerne se det som et signal (at din hjemmeside er god).

Er dit title tag derfor ikke optimeret, vil brugerne bare scrolle videre til den næste, og du vil ikke få brugere, der får glæde af dit indhold. Skulle de alligevel klikke sig ind og dit title tag ikke stemmer overens med indholdet på dit website, vil brugerne få en dårlig oplevelse og hurtigt forlade din hjemmeside igen.

Det kan medføre, at søgemaskinerne vurderer, at din side er af dårlig kvalitet.

  1. Det vises i din browser. Se eksempel nedenfor:

BrowserHar en bruger fx været inde på din hjemmeside, er gået ud igen, og vil tilbage, er det bl.a. title tag, at vedkommende skal lede efter i historikken.

Tip → ”Title tag er dit websites besked til verden, og folk læser det”

  1. Det er ofte dit title tag, folk ser, hvis du deler din side på de sociale medier
    Der skal derfor også tænkes SoMe strategi med indover, når du optimerer dit title tag.

Eksempel:

Title tag sociale medierHvordan hænger title tag sammen med SEO?

Title tags er en af hjørnestenene i SEO, de har altid været det og vil altid være det – så vidt vi kan fortælle. Title tags er den næststørste on-page faktor for SEO lige efter indhold.

Vi bruger det til rangering, men det er ikke den mest kritiske del af en side. Så det er ikke umagen værd at udfylde det med søgeord for at håbe, at det virker på den måde. Generelt forsøger vi at genkende, når et title tag er fyldt med søgeord, fordi det giver en dårlig brugeroplevelse i søgeresultaterne.

Hvis brugerne søger at forstå, hvad siderne handler om, og de bare ser et virvar af søgeord, så hjælper det ikke rigtigt”. John Mueller, Google 2016 (oversat fra ENG til DA)

Tip → Desto mere domænetillid, autoritet eller relevans om et emne dit website har på Google, desto lettere er det for en side at ranke på relateret søgeord. Det er derfor vigtigt, at du både har off-page og on-page med i dine overvejelser (både positive og negative), da rankings (placeringer i Google) er så meget mere end dit title tag.

Som du nok allerede fornemmer, så har dine title tags indflydelse på, hvordan dine titler bliver videresendt til søgemaskiner, og er derfor en vigtig del af din SEO-strategi. De skal både henvende sig til søgemaskiner og mennesker, hvilket kan være vanskeligt.

Du skal altså kunne oprette en klikbar title, der både gør brugerne og søgemaskinerne tilfredse.

TommelfingerregelNår du udformer dit title tag er en tommelfingerregel, at jo længere mod venstre du placerer dit søgeord, jo mere vægter det i Google. Det er derfor vigtigt at det første ord i dit title tag så vidt muligt er dit primære søgeord. Så sikrer du dig, at det er det søgemaskinerne ser først (og selvfølgelig også brugerne).

Tip → Sørg for at dine søgeord har værdi og høj søgevolumen

Her er et eksempel, hvor det primære søgeord kommer først:

Primær søgeordOg et andet eksempel, hvor det primære søgeord kommer som det tredje ord:

Title tag tredje ord

Kontrasten mellem de to er ret tydelig. ’SEO Kursus’ er mere iøjnefaldende i det første title tag, end det sidste. Men man skal dog ikke gå på kompromis mellem et pænt og relevant title tag, hvor søgeordet kommer senere fremfor et, hvor det primære søgeord kommer først ”bare fordi det skal”.

Tip → Tænk søgeordssætning fremfor ‘søgeord, søgeord og søgeord’. Brug indholdet på din side til inspiration. Det er lettere at målrette mod et mindre konkurrencedygtigt søgningsterm, hvis du er oppe imod hård konkurrence.

Undgå keyword stuffing, gentagelser eller standard titler”, Google 2018 (oversat til dansk fra engelsk)

Keyword stuffing er, hvor du konstant anvender det samme søgeord både i titel og dit indhold.

Er du i tvivl om, hvordan dit title tag bør se ud? Så brug AdWords-annoncerne som inspiration. Men husk, du skal lade dig inspirere af det bedste – og selv gøre det bedre!

Tip → Søg udenlandske sites i samme branche som din og se, hvad de gør. Og undgå standardord som ’Velkommen’ og ’Forside’. Det er sjældent, vi selv søger efter et website, hvor vi bruger søgeordet ’velkommen’

Title tag eller meta title?

Et title tag <title> er IKKE det samme som meta title <meta name=”title”>. Udover at de begge kan forefindes i <HEAD> på din HTML-side, har de ikke noget til fælles.

Indholdet i et title tag vægter tungt SEO-mæssigt, da Google (samt Bing, Yahoo og de andre søgemaskiner) bruger det til at “forstå”, hvad den aktuelle side omhandler. Omvendt tillægger søgemaskinerne ikke nogen værdi til indholdet i en meta title.

Guide: Hvordan laver jeg et title tag?

Find ud af, hvad der fungerer for dig. Måske skal du optimere til søgemaskinerne, inden du optimerer til brugerne. Det kan kun du vide!

Tip → Sæt dig i dine læseres sted og find ud af, hvad de søger efter, og lav dit title tag på baggrund af det

Første step er at skrive dit title tag og forstå, hvordan det skiller sig ud fra din overskrift.

I nogle tilfælde vil både dit title tag og din overskrift, være præcis den samme, men der vil også være tilfælde, hvor de ikke er. Du kan læse mere om, hvordan din overskrift bør være i blogindlægget “Hvad er headings?”.

Tip → Bland dine title tags med både STORE og små bogstaver.

Et eksempel fra tidligere er et resultat fra Google i SERP fra MindRocket og SEO kursus.

Nedenfor ser du et title tag:

Title tag eksempelOg når du lander på siden ser det således ud:

Titel med seoHer er overskriften derfor ikke den samme på landingssiden som i title tag.

Title tag: SEO Kursus i 7 byer → Lær Søgemaskineoptimering (på 1 eller 3 dage)
Overskrift (H1): SEO Kursus der giver dig placeringer (og besøgende)
Underoverskrift (alm. tekst): Dine konkurrenter vil takke dig, hvis du ikke tager dette kursus..

Overskriften på landingssiden er længere og mere beskrivende end title tag. Hvorfor er det sådan? Fordi de korte og præcise title tags ser bedre ud i søgemaskineresultaterne, og det tager kortere tid at indlæse.

Desuden bør et title tag også indeholde en fordel. MindRockets fordel er her, at kurset udbydes i hele 7 byer, og at du selv frit kan vælge mellem 1 eller 3 dage.

Tip → Nogle har held med at lave deres title tag efter ’call to action’ princippet, hvor du direkte fortæller søgerens hensigt, fx at lære, købe eller leje noget.

Det er vigtigt, at du sikrer dig, at dit title tag relaterer sig til dit indhold. Det skal helt naturligt kunne fange brugeren og give brugeren præcis dét, at vedkommende ledte efter. Er du derfor et bureau, der hjælper virksomheder med SEO, skal dit title tag ikke indeholde SEO ’kursus’, da det er for de brugere, der ønsker et kursus.

Krone

Det er vigtigt at fastslå, at den fordel, som du vil fortælle brugerne om, ikke (nødvendigvis) er noget, du forsøger at sælge dem – men du vil give dem en brugbar information ← En information, som de kan læse mere om på din hjemmeside.

Se dit title tag som ”kronen” på dit website med de vigtigste søgeord

Målet med dit title tag er, at brugerne skal klikke ind på dit website og finde det relevant.

 

Andet step er at oprette title tag.

Når dit title tag er skrevet, skal du have sat det som din title for dit website. Måden du gør det på afhænger af, hvilket CMS-system du anvender, eller om du har lavet din hjemmeside uden et CMS-system.

Tip → Bruger du WordPress, så er ’Yoast SEO’ plug-in at foretrække

WordPress – Bruger du CMS-systemet WordPress, kommer der en How-To Guide her

Som tidligere nævnt i tippet er Yoast SEO et vores anbefalede plugin, hvis du anvender WordPress. Så har du ikke det plug-in, skal du installere det nu:

Gå til ’Plugins’ – ’Tilføj nyt’

PluginSøg efter ’yoast seo’

yoast seoSå skulle det gerne komme frem og se således ud:

yoast seo pluginNu er vores aktivt, da vi allerede anvender det, men har du det ikke, vil der stå ’Installer nu’ i feltet, hvor der står ’Aktivt’. Eksempel:

installer nuTryk på ’Installer nu’ og derefter ’Aktiver’

Aktiver pluginSå er Yoast SEO klar til brug!

 

Du går nu ind på den side, du gerne vil ændre dit title tag på eller opretter en ny side.

Nederst på siden vil du se:

yoast seo eksempel

Her trykker du på “Redigér snippet”:

rediger

Og så vil du se følgende, hvor du kan redigere dit title tag, din URL og din meta description:

eksempel med yoast seo

HTML – Har du et website, der ikke er hostet på et CMS-system, kommer der en lille How-To Guide her:

Først og fremmest kræver det, at du har adgang til HTML’en for din specifikke side. Hvis eller når du har det, skal du placere dig mellem de to <head> tags.

Eksempel:

<head>

Placér dig her!

</head>

 

For at lave dit title tag, skal du bruge <title> tags i head.

Eksempel:

<head>

<title>Skriv dit title tag her</title>

</head>

 

Og det var det! Så har du implementeret din titel i HTML.

Ikke HTML eller WordPress – Har du ikke adgang til HTML eller bruger du et andet CMS-system? Så tag kontakt til dem, der udvikler din hjemmeside og hør dem ad, hvor du selv kan ændre dit title tag/eller om de kan gøre det for dig.

 

Tredje step er at optimere dit title tag til SEO.

sociale medier

SoMe – En af de primære metoder af marketing og reklamering er i dag via de social medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook og Instagram. Du skal derfor tænke de sociale medier med, når du skal optimere dit title tag.

Brand / virksomhedsnavn – Som beskrevet omkring brand og virksomhedsnavn i title tag, er det noget, du skal være varsom med. På de sociale medier, kan det dog være strategisk at placere det i dit title tag.

Det kan eksempelvis være bagerst, hvis der er plads til det. Med det mener vi, at du ikke skal sætte det ind til fordel for relevante søgeord, der vil give mere mening for brugerne. Så er du CocaCola og det er dit brand, der sælger – så skal det selvfølgelig indgå i dit title tag.

 Googles algoritme – Du bør være opmærksom på, at søgemaskiner i nogle tilfælde vil omskrive title tags. Hvis Googles algoritme kan se, at der bliver søgt på undervisning i SEO og ikke SEO kursus, vil det bygge en bro mellem title tag og indholdet på siden.

Hvis dit title tag er stærkt og passer til dit indhold, vil det sjældent blive tilpasset af Google, da Google vurderer det som relevant for brugeren.

Tip → Når mange søgemaskiner rangerer efter klik-raten (CTR), er det vigtigt, at brugerne finder det på din side, som de forventer ud fra dit title tag (og meta description).

De tre faktorer Googles algoritme kigger på er; 1) indholdet på din side, 2) ankertekst og 3) struktureret data opmærkning. Vi kan derfor ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at du optimerer dit title tag efter dit indhold på din hjemmeside.

Det fortæller Matt Cutts meget mere om i denne video, hvor han svarer på spørgsmål omkring title tags og Google:

H1 – Forsøg for så vidt muligt, at lade din H1 skille sig ud fra dit title tag. På denne måde kan du også flette flere søgeord ind både i dit title tag og din H1, hvilket er med til at placere dig organisk og påvirker din SEO. Sagt på en anden måde ser Google dit title tag som din overskrift.

Derfor er det vigtigt, at dine primære søgeord er at finde her – og så kan din H1 være mere beskrivende inde på dit website. Det er vigtigt, at H1 bekræfter, at brugeren lander det rigtige sted, når brugeren kommer fra Google – H1 skal derfor understøtte dit title tag.

Unikke title tags – Sikrer dig, at du ikke har nogle duplikerede title tags. Ifølge Google er det vigtigt, at du har forskellige og beskrivende titler for hver side på dit website. Så selvom det er nemt, skal du IKKE kopiere og indsætte dine title tags for hver side. Dine sider skulle også meget gerne indeholde noget unikt hver.

HUSK – Selvom du har lavet et title tag, betyder det ikke, at du ikke kan ændre det igen. I nogle situationer er det måske ligefrem en fordel at ændre det over tid. Du bør altid overveje at forsøge at få den bedst mulige CTR/klik-rate, da det både påvirker ranking og trafik på din side positivt.

Do’s and Don’ts

  • Sørg for at beskrive sidens indhold nøjagtigt
  • Sørg for at lave unikke titler for hver side
  • Sørg for at lave præcise, men beskrivende titler
  • Undgå at vælge en sidetitel, der ikke har relevans for din sides indhold
  • Undgå at bruge standarder eller vage titler som ”Ingen titel” eller ”Ny side 1”
  • Undgå at bruge den samme titel til alle sider eller en stor gruppe af de samme sider
  • Undgå at lave ekstremt lange titler, der er ubrugbare for brugerne
  • Undgå at inddrage irrelevante søgeord i dit title tag