headings

Headings er HTML beskrivelsen for overskrifter. Der findes seks forskellige headingstyper:

  • H1 – <h1>Dette er en heading 1</h1>
  • H2 – <h2>Dette er en heading 2</h2>
  • H3 – <h3>Dette er en heading 3</h3>
  • H4 – <h4>Dette er en heading 4</h4>
  • H5 – <h5>Dette er en heading 5</h5>
  • H6 – <h6>Dette er en heading 6</h6>

De er med til at strukturere indholdet på dit website, og gør derfor din side mere overskuelig. Samtidig er dine headings også med til at fange læseren. Du skal derfor give læseren lyst til at læse det indhold, der kommer under dine headings.

Når du skal opdatere dit website med headings, skal du bruge de såkaldte heading tags.

”Vi bruger H tags for at forstå strukturen af det tekst-indhold, der er på en side bedre”, John Mueller, Google 2015 (oversat fra ENG til DA)


Heading tags

Du kan sætte headings op som et hierarki, der går fra <h1> til <h6>.

Det vigtigste tag rent SEO mæssigt er H1.

Selve sidens overskrift skal være H1 og der bør kun være én H1 heading i din HTML (HyperText Markup Language) på hver side af dit website.

headings eksemplerNår du har opsat din H1 på dit website, anbefaler vi, at du følger op med afsnit, der hver især har et H2 opsat med <h2>. Når det giver mening, kan du evt. anvende H3 og H4.

Hvad er H2? Kort fortalt er funktionen med H2, at den skal beskrive, hvad sektionen handler om. Den bør indeholde et ord/frase fra det semantiske indeks, søgeordet eller en del af søgeordet, når det giver mening for indholdet.

Hvis du arbejder i HTML skal hver sektion (<section> og <article>) starte med en H2. Denne måde at opsætte det på i kodningen gør det nemmere at kombinere flere komponenter på en side, og stadig have en overskuelig struktur. Du bør ikke springe det her over i din opsætning på dit website, selvom det måske kan virke svært. Så hellere tag kontakt til din udvikler, så du er sikker på, at dine headings er optimale og optimeret.

Vi nævner ikke ret meget om H3, H4, H5 og H6. Dette er helt bevidst. Da søgeord i disse tags ikke tillægges lige så meget værdi i søgemaskinerne, og derfor er de ikke lige så relevante at anvende som for eksempel H1 og H2.

Hvis du alligevel skulle have et lille afsnit, som du gerne vil give en underoverskrift under et afsnit med H2, kan du anvende H3 og eventuelt H4.

Brug af headings i footer og sidebars

Mange websites bruger lidt fejlagtigt heading-tags til at markere links i footeren og sidebars, her anbefaler vi, at man styler det med span-tags (CSS) fremfor headings. Headings bør kun bruges til selve indholdet på dit website.

span footer

Bonus – CSS kaldes også typografiark eller stylesheet. Det er et computer-sprog, der bruges til at beskrive, hvordan du ønsker, at dit indhold af et HTML/XHTML/XML-dokument skal præsenteres i en browser. Du bruger altså CSS til at style dit indhold med fx skriftstørrelse, skriftfarve osv..


Hvordan bør mine headings være?

  • Indbydende (skal motivere til at læse teksten i afsnittet)
  • Eventuelt et naturligt brug af søgeord / eller dele af søgeordet
  • Eventuelt et ord eller en frase fra det semantiske indeks
  • Bør ikke være en kopi af sidens title tag
  • Være fangende og skabe følelser

overskrift


Hvordan hænger headings sammen med SEO?

Dine headings hjælper Google med at forstå hovedemnerne i et langt indlæg. Google crawler dine sider og indlæg, og hvis du hjælper med headings, gør du det nemmere for Google, Bing, Yahoo og de andre søgemaskiner at forstå, hvad den pågældende side omhandler.Google

Google ser på mange forskellige ting. Vi ser på over 200 faktorer, hvor PageRank kun er en af de ting, som vi rangerer efter ud af mange andre ting. Vi bruger bl.a. title tags og webadresse – altså ting, der er virkelig fremhævet som H1 tags osv.”, Matt Cutts, Google (oversat fra ENG til DA)

Det er selvfølgelig ikke kun dine headings Google alene tager udgangspunkt i. Det handler også om indhold og eventuelle markeringer med schema.org. I sidste ende er dine headings dog med til at strukturere og hjælpe både Google og dine læsere.

Bonus – Schema er en måde, hvorpå du kan markere dit indhold på dit website til struktureret data. Schema indeholder et semantisk ordforråd af tags (eller mikrodata), som du med fordel kan tilføje til din HTML for at forbedre måden søgemaskiner læser og repræsenterer din side i SERP’er (søgemaskineresultater).

Selvom Google ser og bruger dine headings som en af deres ranking faktorer, så udnyt det ikke. Med det mener vi, at du ikke skal lave hele din side til H1 eller H2, for så vil det have modsatte effekt. Find en god, naturlig og struktureret balance.

Dette fortæller Matt Cutts fra Google mere om i denne video omkring headings og H1’ere:

I ovenstående video kommer han omkring:

  • Hvor mange H1’ere der bør være på en side
  • Hvordan headings påvirker Googles algoritme
  • Hvad headings gør for din side

Struktur med headings

Du bør opsætte dine headings semantisk korrekt. For eksempel kan det ses ud fra, hvor MindRockets hovedkontor fysisk er placeret.

Se ’H1’ som det største og mest omfattende, og ’H6’ som noget, der blot skal være der, men som ikke har nogen betydning.

Headings

Overordnet set er MindRocket placeret i verden (H1), og i verden er MindRocket placeret i Europa (H2). Nærmere betegnet i Danmark (H3) og på Fyn (H4). Det specifikke sted på Fyn er Odense (H5) og i Odense er det placeret i bymidten (H6).

Selvfølgelig er det vigtigt, at MindRocket er placeret i bymidten i Odense. Pointen er bare, at H1 skal være alt omfattende for din sides indhold. Og at du kommer ned i mindre “emner” i de mindre overskrifter.

Vi holder dog stadig fast i, at de overskrifter du bør gøre brug af, er én H1 pr. side efterfulgt af H2’ere.

”Vi giver det et lille boost, hvis vi ser at et website har en klar overskrift, fordi det sender et signal om, at de er klar over, hvad deres side handler om”, John Mueller, Google 2015 (oversat fra ENG til DA)


Overskrift og title tag

Der er forskel på, hvorvidt du er ved at udforme din overskrift eller dit title tag.

H1 skal bekræfte brugeren i at vedkommende er landet på den rigtige side. Du skal altid se det somom, at brugeren er kommet ind fra fx Google via AdWords eller organisk trafik, eller brugeren har klikket på et link. Så er H1’erens opgave at forsikre brugeren om, at vedkommende er landet det rigtige sted. Samtidig skal den give brugeren lyst til at læse mere på siden.

Hvis du eksempelvis ser på kursussiden med 1 dags SEO kursus er overskriften “SEO Kursus der giver dig placeringer (og besøgende)”:

overskriften

Din H1 skal fortælle det, som dit indhold på siden kommer omkring.

Dit title tag må derimod gerne være mere åben og alsidig. Se eksempel med title tag “SEO Kursus: Lær at sparke røv i Google → Kurser i 7 byer (Se videoen):

title tagPå denne måde skaber du en naturlig overgang fra dit title tag til din overskrift.

Når du opretter et title tag (se evt. mere på “Hvad er et title tag“), på dit website, er det som regel dét, der vises som din ”overskrift” i SERP (søgemaskineresultaterne).

Hvis Google ikke mener, at dit title tag passer med dit indhold, kan de vælge et andet. I nogle tilfælde vil Google indsætte din H1 i stedet. Det understreger vigtigheden af at indsætte et H1 tag på hver side – og igen, kun ET! (Medmindre der er en virkelig god årsag til, at du kan have to).

Eksempel med et andet title tag til blogindlægget “Hvad er SEO?“. Her er det overskriften, der vises i title tag:

title tag eksempel

Fremfor det oprindelige title tag, du ser nedenunder:

rigtige title tag

HUSK → Du får ikke noget ud af, at lave hele indholdet på din side til H1. Du skaber derimod bedre struktur for både brugerne og søgemaskinerne, ved at lave gode og detaljerede H1’ere og H2’ere.