Den danske og internationale betegnelse SEO, Search Engine Optimization, handler om at optimere indhold på hjemmesider, så både søgemaskiner og brugere forstår indholdet. SEO kan både påvirke rankings, AdWords-annoncering og konvertering på dit website”.

Når du søger på Google kommer der en lang række søgeresultater frem. Det er de såkaldte SERP (Search Engine Result Pages) og på dansk søgeresultatsider.

Der kommer typisk både AdWords-annoncer og organiske resultater frem i SERP, når du søger. Måske er du også stødt på SEM og tænkt “hvad er SEM”? SEM står for Search Engine Marketing, og er et andet ord for AdWords, hvor SEO betyder søgemaskineoptimering, der omfatter de organiske og ikke betalte resultater.

Det er de 10 organiske resultater, du kan ”påvirke” med søgemaskineoptimering. Hvis den pågældende søgning har en lokal intention/hensigt, vil der også blive vist lokale resultater.

Nedenfor ser du resultater for en søgning med ordet ’spabad’. Her ser du søgeordet, shopping-annoncer, AdWords-annoncer, organiske resultater og Google My Business profil markeret:

Søgemaskineresultater

I næste eksempel nedenfor, ser du eksempler på lokale resultater for ’boblebad’:

Lokal søgemaskineoptimering

Vidste du, at Google anvender mere end 200 forskellige ”kriterier” eller faktorer, når de skal finde ud af, i hvilken rækkefølge websiderne skal placeres?

Google prøver at tage brugerens briller på, og forsøger at levere det mest relevante resultat. Google er med andre ord der, hvor internettet møder brugeren. De tilstræber at være ekspert i at forstå, hvad vi mener – og kunne matche det med et udvalg af resultater og hjemmesider som de har i deres indeks.


Hvor hurtigt virker SEO?

tidNår du skal arbejde med SEO kræver det en god portion tålmodighed, men det er til gengæld også en bæredygtig løsning, når du udfører det korrekt. Noget optimering kan have næsten omgående effekt på dine placeringer, mens andet kan tage uger eller op til 1 – 2 måneder, før det slår fuldt igennem. Der findes ikke ét endegyldigt svar på, hvor hurtigt SEO virker, men det er en langsigtet proces, og du bør hele tiden arbejde på at optimere din hjemmeside eller webshop.

4 væsentlige grunde til at SEO tager tid

  1. Du skal forberede dig
    Dit arbejde med søgemaskineoptimering skal være baseret på grundige analyser af din hjemmeside/webshop (og evt. også dine konkurrenters). Det betyder, at du ikke kan kaste dig direkte ud i optimeringen og at udbyttet ikke sker natten over. Har du brug for et redskab til at finde det rigtige søgeord?
  2. Du har konkurrenter
    Det er svært at opnå gode placeringer på et svært søgeord med mange søgninger og konkurrenter. Derfor bør du undersøge dine konkurrenter. Et søgeord på et helt nyt eller nichepræget marked vil give dig langt hurtigere resultater.Googles retningslinjer
  3. Du må ikke manipulere resultaterne
    Google har en række retningslinjer, du skal følge. Nogle af de retningslinjer går blandet andet på, at du ikke må ”købe” dig til linkbuilding (det at få andre til at linke til din hjemmeside). Links til dit site skal komme naturligt fra folk, der har lyst til at linke til dig.
  4. Du skal omkring ALLE detaljer af dit website
    Der kan allerede være en værdi opbygget på dit website eller webshop afhængigt af, hvor meget arbejde, der tidligere er lagt i søgemaskineoptimering. Der kan også allerede være websites, der over tid har linket naturligt til din hjemmeside. Det indhold og links samt tekniske opsætning for din website har nemlig stor betydning.

Så væbn dig med tålmodighed og vær villig til at arbejde hårdt og målrettet i den rigtige retning, så vil du se resultater!


SEO forklaring

Sådan virker Google

For at forstå SEO, må du også have en forståelse for, hvordan Google (og de andre søgemaskiner) virker, så her kommer historien om Peter:

En bog

Peter vil gerne finde en bog, han engang har læst. Han kan ikke huske, hvilket land bogen kommer fra, eller hvad den hedder, men han kan huske, hvad den handler om. Biblioteket rundt om hjørnet har adgang til næsten alle bøger fra hele verdenen. De eneste bøger, som det her bibliotek ikke har, er bøger som de på den ene eller anden måde har fået af vide, at de ikke må have eller ikke kan finde. Peter stoler på biblioteket, fordi han kender flere, der bruger lige netop dét bibliotek – så han går derhen.

Et bibliotekEn åben bog

Biblioteket har et system. Et system, der kan finde frem til, hvad der står i alle bøgerne, og hvordan de relaterer sig til hinanden.

Biblioteket forsøger hele tiden at holde sig opdateret på, hvilke bøger de har, hvad de indeholder af både tekst, videoer og billeder – og de tjekker også løbende op på, om der er kommet nye bøger eller rettelser i bøgerne. Det gør de for at kunne finde den rigtige bog til Peter.

Peter med en bog

Inden Peter går fra biblioteket har han fået en stak bøger. Den første bog han får, er den bog, som biblioteket mener matcher Peters erindringer om indholdet bedst muligt.

Forestil dig nu, at det bibliotek Peter lige har besøgt er Google. Google er biblioteket for internettet. Google crawler eller ”scanner” alt indhold på hjemmesider, så de kan finde præcis dét, du søger efter. Det gør de med såkaldte ”bot’er”, ”spiders” eller ”crawlers”. Når Google har indhentet al materiale og fået det indekseret, benytter søgemaskinen algoritmer til at finde ud af, hvordan en given side skal placeres i søgeresultaterne.

Bonus info → en algoritme er betegnelsen for den samlede mekanisme i søgemaskinen, der vurderer hvilke sider, der er mest relevante i forhold til en given søgning.

For at komme ”højt op på listen” i søgeresultaterne skal din side indeholde de rigtige ”ingredienser” som søgemaskinerne kan læse – Det er her, at SEO kommer ind i billedet!


5 faktorer der påvirker søgealgoritmen

Markeret ord i bog

Ord – Søgemaskinen ser alle ord på siden og finder de sider, der indeholder det søgeord (eller ord relateret til dit søgeord), som du skriver i søgefeltet.

Husk eksemplet med Peter og biblioteket fra før: Forestil dig bogen. Alle de ord, der står i bogen betyder noget for søgealgoritmen og dit søgeord.

Overskrifter og titel i bogTitler og overskrifter Hver side på hjemmesiden bør have en unik overskrift og titel. Søgemaskinerne finder titlerne i relation til søgeord.

Dette kan eksempelvis være bogens titel og kapitler.

Interne links – Når du på din hjemmeside linker til en anden hjemmeside, er det som regel en anbefaling, der vil sige, at den side du linker til, har godt indhold. Derfor vil mange 

links til din side give et billede af, at din side er god og attraktiv. Dit website vil derfor blive set som stærkt og vigtigt. Interne links i bogDu bør også linke internt på dit website mellem sider, der er relevante for hinanden.

Det vil svare til, at du henviser fra en side i bogen til et andet kapitel eller en anden side i samme bog, der er relevant for det emne, du fortæller om. Altså en hjælp til læseren om at kunne finde mere relevant information for at skabe en god struktur og omdømme.

Ord i links, seo

Ord i links – Hvis du linker til en anden bog med ordet ‘bøger’ vil Google koble ordet ’bøger’ til den hjemmeside → Så når folk i fremtiden søger ’bøger’ på Google, vil den side ranke bedre i søgemaskinen.

Hvis man har skrevet en bog om ’spabad’, vil biblioteket finde de sider på sitet, der handler om spabad og dermed linke til de sider.

Eksterne links – Når der bliver linket fra andre hjemmesider til din hjemmeside, kan det betragtes som en anbefaling. Sider med godt indhold og samtidig mange links ranker også højt.

Eksterne links, seo

De anbefalinger du får for din bog, som du kan læse og høre andre fortælle gør også, at du får lyst til at læse bogen. Dit omdømme og rygte har derfor også noget at sige, når det kommer til søgealgoritme. Desto flere bøger din bog nævnes i, jo mere populær er den, både for læserne og søgemaskinerne.

Vil du have, at din bog konstant skal være udlånt, så lånerne til sidst køber den? Så består kunsten i, at mange forfattere og bøger skal nævne din bog. Jo mere kendte og troværdige, at de her bøger og forfattere er, jo bedre. Derudover skal du skrive det perfekte resumé, have en rummelig og spændende indholdsfortegnelse og selvfølgelig – indhold af den bedste kvalitet. Så vil folk stå i kø for at læse din bog!


Hvorfor er SEO vigtigt?

Se søgemaskiner som et digitalt opslagsværk. Et kæmpe opslagsværk!

Kan du nævne et tal på, hvor mange hjemmesider, der findes i dag?

Hvorfor SEO

Det er umuligt at sige, hvor mange sider der er på nettet, men i 2016 kendte Google omkring 130 trillioner sider, og i dag oplyser de, at Google indeks indeholder over hundrede billioner af websites og er større end 100.000.000 GB.

I takt med det enorme antal af hjemmesider er konkurrencen meget stor, og listen over søgeresultater på Google kan også være flere hundrede tusinder sider lang, hvilket er én af de største årsager til at tænke søgemaskineoptimering ind i online markedsføring.

Findes du ikke på nogle af de første sider i søgeresultaterne, findes du ofte ikke i brugernes univers. Så hvis du ikke tænker SEO ind i dit design, indhold og online markedsføring, er der en sandsynlighed for, at du kommer bagerst i køen for at tiltrække kunder. Det kender du måske fra dig selv – hvis du søger efter noget på Google, er det ofte nemmere med en ny søgning fremfor at gå på side 2.

SEO optimering er med andre ord vigtigt, fordi synlighed skaber kunder som skaber omsætning, hvilket er essensen for enhver virksomhed.

Vidste du, at næsten 95% af alle organiske besøg kommer fra side 1 i Google?

Har du svært ved at overskue SEO for din virksomhed? Så se nærmere på vores SEO kursus


Google – og de andre søgemaskiner

Google

Vidste du, at der i 2016 var 3,8 millioner søgninger i minuttet på Google, hvilket svarer til 5,5 milliarder om dagen?

Vidste du, at Google blev opfundet af to studerende, Larry Page og Sergey Brin, fra Stanford University? Oprindeligt var det et ph.d.-projekt, der startede med navnet ”BackRub” i marts 1996. Larry Page koblede linkstruktur til matematik og så det som en stor graf. Page så backlinks som værdifulde oplysninger om de givende sider, og han ville finde ud af, hvilke hjemmesider, der linker til en given side. Sergey Brin tilsluttede sig projektet, og sammen arbejdede de på Stanford Digital Library Project (SDLP), hvor målet var ”at udvikle de mulige teknologier til et enkelt, integreret og universelt digitalt bibliotek”.

Hvad er Google?

Google er internettets største søgemaskine, og kan betegnes som en software- og it-virksomhed.

Vidste du, at Google har 15 datacentre rundt omkring i verden? Og når du laver en søgning på din computer, tilbagelægges der i snit 2.400 km mellem datacentrene?

Google og andre søgemaskiner kan primært kun læse tekst. En masse billeder på en side er derfor i sig selv ikke ret meget værd, for rent indholdsmæssigt bliver du bedømt på det tekst, du har på din side.

SpidersNår du søger på Google, søger du i Googles indeks af webbet. I det indeks kan du stort set finde alt – og det kan du, fordi Google har et software kaldet Googlebot; også kaldet crawlers eller spiders. Disse spiders starter med at finde nogle få websites. På disse websites finder de udgående links, og følger dem. Denne proces gentages på næste website indtil de har fundet og gennemlæst alle de sider, som de kan finde og må få adgang til.

GoogleBot

Overordnet set består Googles søgemaskine af 3 dele:

  1. Googlebot (webcrawler eller spider), der finder links og sider på internettet, som forklaret ovenfor.
    Vidste du, at Google crawler 20 milliarder sider om dagen?
  2. Indekseren lagrer og indekserer hvert eneste ord, billede, film etc. i databasen og gør det nemt at finde rundt i for Query Processoren
  3. Query Processoren er det søgefelt, du kender. Her kobler Google dine indtastede søgeord til indekset, henter siderne frem og sorterer efter bestemte algoritmiske regler

Query Processor - Google søgefeltGoogles indeks

SEO guide

Peters yndlingssko må lade livet på grund af slitage og derfor søger han efter nye sko. Google kigger nu i sit indeks, og finder resultater frem, som de mener er relevante. Det vil typisk være de sider, der indeholder noget med ’herre’ og ’sko’.

Google indeks

Som du kan se, får Peter ca. 7 millioner søgeresultater på ’herre sko’ på Google, hvilket siger lidt om, hvor stort indekset er. Men, hvordan udvælger Google, hvilke søgeresultater, Peter ser?

Ved at stille flere hundrede spørgsmål til hjemmesiderne!

Hvor mange steder indgår ordene ‘herre sko’? Er det i titlen? I URL’en? I indholdet? Er der synonymer for ‘herre sko’? Indgår det på en kvalitetshjemmeside eller en side af lav kvalitet, måske spam? En anden ting, der spiller ind, når Peter får resultater, er lokalitet.

Hvis du for eksempel laver en søgning på Google på engelsk og søger fra eksempelvis USA. Så vil resultatet se en anelse anderledes ud. Her kommer der knap 70 millioner søgeresultater frem på ”mens shoes”. Det er lige 10 gange så mange, som når du laver samme søgning fra din computer i Danmark.

Google SearchBonus: Google ranker hjemmesiderne efter mere end 200 forskellige faktorer. De ser bl.a. på

  • Søgeord i dit title tag
  • Søgeord på din hjemmeside
  • Søgeord i din H1
  • Søgeord i din URL
  • Dit indholds længde på dit website
  • Og meget mere …

Vidste du, at efter din søgning tager det ca. et halvt sekund for Google at finde de sider, som de mener, at du kan bruge?

Nu kigger Peter søgeresultaterne igennem. Han ser på titlerne, beskrivelserne og URL, for at finde frem til, hvor han skal kigge efter sine nye sko henne.

SERP - Search Engine Result PagesI bunden af søgeresultaterne kommer Google med søgninger relateret til Peters søgning. Det er søgninger, som Google har erfaret, at der har været flere, der har søgt på, i forbindelse med deres søgning på ’herre sko’.

Relateret søgning

Disse eksempler kan Peter prøve, hvis han ikke finder et resultat, som han mener, at han kan bruge til noget. Udover at Peter kan bruge de ord til noget – så kan du også bruge dem som inspiration, når du skal finde relaterede søgeord.

Hvad er AdWords? ← Betalte søgeresultater, der har relevans for din søgning.

Vidste du, at ca. 95% af danskerne anvender Google som søgemaskine?


Google RankBrain

RankBrain er en Machine Learning (AI) algoritme, der hjælper Google med at sortere søgeresultater – og forstå processer og søgninger.

I 2016 og 2017 udtalte Google, at RankBrain er en af de tre vigtigste faktorer, når det kommer til at ranke sider. I 2016 placeres RankBrain som den 3. vigtigste ranking faktor, og i 2017 ligger den nr. 2 sammen med indhold.

Vidste du, at RankBrain kom til i 2015, og at før det var 100% af Googles algoritme hånd-kodet?

Sådan virker RankBrain:

RankBrain GuideRankBrain styrer altså selv algoritmen, og sørger for at finde det bedste indhold til brugerne ud fra søgeordet. RankBrain kigger specifikt på brugernes interaktion med søgeresultaterne. Hvis brugeren laver en ny søgning, fordi de resultater, der vises i første omgang ikke var fyldestgørende – har søgeresultaterne ikke været gode nok, og RankBrain vil ændre algoritmen.

RankBrain forsøger at gennemskue brugeroplevelserne på denne måde:

RankBrain brugeroplevelseEn måde du kan ranke på i Google, er ved at vælge de søgeord, der ikke er en stor søgevolumen på, men uden at glemme dem, der er flest søgninger på. Dette er for at undgå stor konkurrence, og derfor have større sandsynlighed for, at du kommer til at ranke højere.Ranking Google

Alle der sælger spabade, vil selvfølgelig gerne ligge nr. 1 på ’spabad’. Derfor er konkurrencen benhård.

Men hvad så hvis du har en hel nystartet forretning, og der kun er 10 pladser, og du ikke umiddelbart kan ranke på side 1. Så er der heldigvis mange forskellige søgninger relateret til ’spabad’. De søgeord kan du med fordel optimere mod. Her vil konkurrencen være lavere, og der vil være en større chance for at komme på side 1 i Google.

Eksempler på omkringliggende søgeord for spabad ses nedenfor:

Relateret søgeordIndsæt selv ordet ’spabad’ i de omkringliggende søgeord, fx ’spabad guide’, ’spabad reservedele’ eller ’spabad udendørs’.


Mobiloptimering, hvad er det?

MobiloptimeringMobiloptimering er at optimere dit website, til at blive fundet på søgninger foretaget på mobilenheder. En del af det er, at optimere indholdet på dit website så brugerne får en optimeret brugeroplevelse, når de besøger dit website fra mobilen, da skærmen er mindre end på desktop.

Når vi snakker om søgemaskineoptimering, er der ikke kun tale om at optimere til desktops, men i høj grad også til mobilenheder. Der er en markant udvikling i gang med henblik på søgernes skiftende adfærd i brug af enheder. I september 2017 udgjorde mobilenheder mindst 60% af alle søgninger i Google.

Mobilsøgning

I 2015 udtalte Google, at der bl.a. i USA og Japan var flere brugere, der foretog søgninger fra mobilen fremfor PC (Google holder smartphones og tablets adskilte).

Nogle af de faktorer, der spiller ind, når du skal søgemaskineoptimere til mobilenheder, lister vi kort op her:

Sidens hastighed – Hastigheden på dit website er vigtigere for mobil brugere end desktop brugere, da du ofte sidder på en langsommere forbindelse med din mobil

Undgå at blokere CSS, JavaScript, eller billeder – Før i tiden kunne mobilenheder ikke understøtte førnævnte og blokerede derfor hjemmesider, der anvendte det. Det er ikke tilfældet længere, så sørg for, at du ikke blokerer dem, for Google kan med stor gavn indlæse det og bruge det.

Design – Mobilenhederne er med til at forenkle og revolutionere måder websites bliver designet på. I dag er vi langt mere vant til at scrolle end for blot fem år siden. Lad vær med at bruge pop-ups, når din hjemmesides vises på mobiler, da det er træls for brugeren at skulle lukke. Og HUSK, at designe så ”fat fingers” også kan ramme knapperne 🙂

Titel tag og Meta beskrivelse – Husk, at det er en lille skærm dit website bliver fremvist på. Vær så kortfattet som muligt, når du skal oprette titel, URL og meta beskrivelse, men uden at ødelægge kvaliteten. Du finder mere om title tag og meta descritpions i “Hvad er et Title Tag” og “Hvad er Meta Description“.

En undersøgelse foretaget af YouGov i andet kvartal af 2017 viser, at du decideret kan risikere at miste indtægter, hvis dit website ikke lever op til kundens forventning om at fungere optimalt på mobilen. 39% har forladt en webshop, fordi den ikke var optimeret til mobil – og antallet stiger hvert år.

Samme undersøgelse viser, at 51% af 15-74 årige danskere handler mobilt, hvilket er en stigning på 6% siden 2016. Vidste du, at 25-34 årige er den målgruppe, der handler mest mobilt?

I 2017 handlede mænd i gennemsnittet for mere end kvinder på nettet, men til gengæld var der flere kvinder, der handlede mobilt (53%) end mænd (48%).

Mobile-first

Google har længe snakket om et decideret mobile-first-indeks. Google er så småt påbegyndt dette indeks. Det vil sige, at fremadrettet, vil Google kun kigge på mobilversionen af dit website, og ranke dig baseret på det.

I forhold til søgemaskineoptimering betyder det, at Google har splittet søgeresultater op i to separate indekser for henholdsvis mobil og desktop. Mobile-first betyder derfor, at du i langt højere grad end førhen skal optimere dit website til mobil fremfor desktop. Fremadrettet vil der kun være et mobilt indeks, hvilket kun understreger vigtigheden.

Mobile firstVidste du, at Google i 2016 ændrede udseendet i SERP (Search Engine Result Pages) på grund af det stigende mobilbrug? Førhen blev annoncer (AdWords) vist i højre side af søgeresultaterne, men i dag bliver de vist foroven og forneden i forlængelse af de organiske resultater.

Voice Search

Voice SearchVoice Search er en funktion, der kan give brugerne gode råd til at finde svar på deres spørgsmål, når de spørg smartphonen. Det er altså en digital søgning ved brug af talte ord fremfor indtastning direkte i Google, hvor Google vil bestræbe sig på at finde det bedst mulige svar.

Vidste du, at på verdensplan bruger knap 22% Voice Search dagligt ifølge et amerikansk studie fra 2017?

Optimering til Voice Search handler om at optimere til spørgsmål. Sælger du eksempelvis bordlamper, og Susanne er på udkig efter en ny, så vil hun nok spørge ”Hvilken bordlampe skal jeg købe?”, eller ”Hvor kan jeg købe en bordlampe?”. Generelt, er vi som forbruger i høj grad tilbøjelige til at stille spørgsmål.

Tip → Du kan finde ud af, hvad brugerne kunne finde på at spørge om med henblik på dit søgeord. Ved at inddrage spørgsmål og svar på dit website, vil der måske blive linket til dig. Hvis du mangler inspiration kan du bruge Answer the public


Søgeordsanalyse

Hvad er en søgeordsanalyseHar du sommetider undret dig over, hvordan man laver SEO? Så er den bedste start for dig en søgeordsanalyse.

En søgeordsanalyse er en konkret undersøgelse af, hvad dine potentielle kunder eller besøgende søger efter i Google. Den vil hjælpe dig med, hvad du skal optimere imod. Med andre ord er det søgeordsanalysen, der sikrer, at din SEO får den rigtige retning. Uden en søgeordsanalyse, vil du famle i blinde.

Søgeord

”Vi Googler stort set alt, medmindre der er tale om noget lignende 1l mælk. Når du ved, hvad der bliver søgt mest efter, ved du også, hvad der er en chance for at blive fundet på – og så har du hele fundamentet for din optimering og din hjemmeside”.

For at kunne optimere din hjemmeside skal du vide, hvad du skal optimere imod. Først når du ved, hvad dine potentielle kunder eller besøgende søger efter, kan du optimere siderne på webshoppen eller websitet. 

Du bør i princippet have udført søgeordsanalysen allerede INDEN, du vælger dit domænenavn. Som minimum kan du gøre det, inden du begynder den egentlige søgemaskineoptimering af dit site.

Som udgangspunkt bør du optimerer hver eneste side på dit website mod et eller flere søgeord, der er fundet i din søgeordsanalyse.

Tip → Et værktøj, du kan bruge til at finde søgeord, der kan supplere dit primære søgeord er LSI Graph


On-page optimering

On-page optimeringOn-page optimering er den optimering, du kan lave direkte på dit site og som du selv kontrollerer. Du kan sammenligne det med motoren i din bil. Hvor off-page optimering (fx linkbuilding) er brændstoffet du hælder på din bil.

Hvad er linkbuilding, tænker du måske? Linkbuilding kan både være on-page og off-page. Det kan for eksempel være interne links, hvor du linker internt mellem dine forskellige sider på dit website. Eller det kan være eksterne links, hvor der er andre websites, der linker til din hjemmeside.

URL (Uniform Ressource Locator)

URL er en betegnelse for den eksakte adresse som en given side eller underside har på internettet. Hver hjemmeside har sin egen unikke URL, hvoraf sidens URL findes ved at kigge i browserfeltet øverst på siden:

URL på web

Eller i søgemaskineresultaterne under Title Tag:

SEO kursus, SERPTip → Sørg så vidt muligt for, at din URL indeholder relevante søgeord, er kort og præcis og undgå specialtegn.

Find mere information om URL i blogindlægget “Hvad er en URL“.

Title Tag

Vidste du, at title tags er en af de enkeltstående vigtigste on-page ranking faktorer?

Title tag er den tekst, du kan se i fanebladet i din browser og ude i søgeresultaterne (SERP). Det er vigtigt at title tagget er unikt på hver side på dit website, hvis det skal gavne din placering i søgemaskinerne. Det er med andre ord overskriften på dit søgeresultat i Google. Google bruger i udbredt grad dit title tag til at få en forståelse for, hvad den pågældende side handler om.

Title Tag

Find mere om Title Tags i blogindlægget “Hvad er et Title tag“.

Meta Description

Meta description er den tekst, du ser i søgeresultaterne under title tag og URL, når du har indtastet dit/dine søgeord.

Beskrivelsen skal give brugeren en idé om, hvad dit website indeholder, og fortælle indirekte hvorfor brugeren skal klikke ind på netop din hjemmeside. Den har ikke direkte betydning for dit websites ranking – men brugeren læser den, og den har stor betydning for, om der bliver klikket ind på dit website.

Meta DescriptionTip → Lav Titel Tag og Meta Description her

Find mere information om sidebeskrivelser i blogindlægget “Hvad er Meta Description“.

CTR (Click Through Rate)

På dansk bliver det ofte kaldt ”klikrate” eller ”klik igennem rate”.

Når din side vises i SERP (Search Engine Result Pages og på dansk søgeresultatsider) på fx søgeordet SEO 100 gange, og brugerne klikker på dit søgeresultat 10 gange, er din CTR 10%.

Jo højere CTR på et søgeord – jo flere besøgende på dit website.

Headings

Hej! Jeg er er en H1 (-:

Jeg er den overordnede overskrift og skal indgå på hver landingsside 1 gang – og KUN 1! Jeg skal fortælle, hvad resten af siden handler om og jeg bør indeholde dit søgeord – måske gradbøjet

Hej! Jeg er en H2 (-:

Jeg er overskriften for hver sektion på dit website. Jeg skal beskrive, hvad sektionen handler om og jeg bør indeholde et ord eller en frase fra det semantiske indeks, søgeordet eller en del af søgeordet.

Der er i princippet alt fra H1-H6, men H3, H4, H5 og H6 bliver brugt i mindre grad.

Læs mere om headings i blogindlægget “Hvad er Headings“.

Content

Hej! Jeg er dit indhold. Nu har du hilst på dem, der fortæller og beskriver, hvad jeg indeholder. Jeg er den tekst, der er på dit website.

Jeg skal gerne være af en rigtig god kvalitet og indeholde søgeordet flere gange. Søgeordet må gerne variere med ental/flertal og bydeformer samt synonymer og ord fra det semantiske indeks (ord som Google relatere til søgeordet, en form for synonymer).

Tip → Google dit søgeord og se, hvad dine konkurrenter skriver. Dit indhold skal indeholde mere, være mere præcist – og gøre sig fortjent til at være nr. 1, fordi du skal vippe en af de andre resultater væk fra første pladsen.

Længden af dit indhold bør minimum være af samme længde, som de første 10 resultater, du kan finde på Google, når du søger efter dit primære søgeord.

Optimering af billeder

Billederne på dit website kan hjælpe dig med at underbygge indholdet af din landingsside, hvis de er optimeret korrekt. Søgemaskinerne kan ikke se, hvad et billede indeholder, men de læser image Alt-tag’et. Alt-tag skal derfor beskrive dit billede. I og med, at Google vil give de bedste resultater, og Google ved, at brugerne kan lide billeder, vil Google gerne vise billeder, der relaterer sig til indholdet.

Bonus info: Har du besøgende på dit website, der er svagtseende eller blinde på dit website, vil beskrivelsen af billedet blive læst op, når de holder musen indover, hvis du har udfyldt alt-tag.

Læs mere om billedoptimering i blogindlægget “Hvad er billedoptimering

Ankertekst

En ankertekst er den tekst, der typisk er markeret med en anden farve eller understregning på dit website, og som du kan klikke på. Ankerteksten skal være beskrivende og opsummerende i forhold til det indhold, som brugeren kan forvente at lande på ved at klikke på linket. Med andre ord kan ankerteksten ses som en slags annoncetekst for modtagerwebsitet, defineret af afsenderen.

Tip → Undgå brug af ’klik her’ og ’læs mere her’. Se det som et vejskilt, der fortæller, hvilken by du kommer til, når du ”klikker” på det

Ankertekst

Intern linkbuilding

”Interne links har STOR betydning for optimeringen”

Dine interne links kan være med til at øge din hjemmesides synlighed i de organiske søgninger på søgemaskinerne. De hjælper søgemaskinerne til at forstå, hvad dine sider der bliver linket til omhandler, og når du linker fra en side til en anden på dit site, så tilfører du den side værdi.

En god intern linkstruktur er, hvor du linker til sider på dit eget website. Det hjælper brugerne til at få nemt ved at tilgå mere relevant information, og det hjælper Google til at forstå sammenhængen med dit indhold. Du linker derfor ikke til andre websites, men til andre sider på dit website. Det er også en mulighed, at linke til relevante artikler nederst i din artikel.

Udgående links

Spiders

Dine udgående links kan have en positiv indvirkning på din placering i Google. Når Google sender besøgende hen på din hjemmeside, ser de det som noget positivt, hvis du linker ud til andre hjemmesider. Disse sider skal selvfølgelig være relevante for din side, altså inden for samme emne eller sider, der uddyber noget, som du selv kun kort berører.

Google vilse det som en dårlig ting, hvis du ikke linker ud til andre, fordi deres proces derfor vil gå i stå. Med reference til de små spiders, har Google hele tiden brug for at kunne komme videre og finde relevant viden.

Tip → 2-4 udgående links i en artikel af en vis længde vil gavne din side

Derfor, hvis du ser nogle sider, der kan være relevante for dig at linke til og som samtidig har en høj pagerank eller gode placeringer i søgemaskine resultaterne – Så link til dem! Gerne i farve eller andet fangende.

Pagespeed

Pagespeed er med andre ord, den tid din side er om at loade.

Loadhastigheden er den vigtigste faktor for konverteringer. Som udgangspunkt bør din side kunne loade på 1 sekund. Under 2 sekunder er også acceptabelt, men hvis dine sider er mere end 2 sekunder om at loade, skal der gøres noget ved det. Vi kender det fra os selv. Hvis en hjemmeside er for langsom, og det ikke skyldes internetforbindelse, bliver vi utålmodige og forlader i værste fald websitet.

I januar 2018 meddelte Google, at man fra juli 2018 vil bruge pagespeed som en rangerings faktor for mobile søgninger. I bund og grund, vil det ikke få meget hurtigere websites til at rangere bedre, men det vil få meget langsomme websites til at rangere dårligere. Google vil derfor ikke som sådan belønne hurtige websites, men derimod straffe de langsomme.

Tip → et værktøj du kan teste din hjemmesides pagespeed med


Off-page optimering

Off-page optimering er i princippet al den optimering, som du ikke selv er herre over. Medmindre du selv er involveret i din egen linkbuilding.

Indgående links

Indgående links

Indgående links er, når EKSTERNE/ANDRE websites linker ind til DIT website.

Isoleret set er indgående linkbuilding det, der kan gøre mest for dine placeringer – men gjort forkert kan det smide dig helt ud af Google (jf. retningslinjer). Du kan sammenligne indgående links med, når folk kommer med en anbefaling eller anmeldelse.


Teknisk SEO

Redirects

Et redirect er en viderestilling fra én webadresse til en anden.

En situation, hvor du skal redirecte kan fx være, når du omdøber en URL eller sletter en side og erstatter den med en ny. Når du skifter over til at anvende https på din hjemmeside, skal den også redirectes fra http til https.

Tip → Når du skal redirecte, skal du ALTID anvende 301 redirects

Check dine redirects med httpstatus.io

Læs mere om redirects i blogindlægget “Hvad er et Redirect

Canonical

Canonical link, rel=canonical element, indsættes fx på sider, der er duplikerede eller har identisk indhold og peger over på den originale side. Har du en webshop, kan du med fordel indsætte et canonical link, hvis du sælger flere af de samme produkter i forskellige farver. Har du fx 10 ens sko i forskellige farver, kan du indsætte et link på 9 af siderne, der alle vil pege over på den 10. side.

Tip → Check for Canonical link på en side → Stil dig på den givende side, tilgå sidens kildekode (genvej: PC i Chrome CTRL+U og på MAC i Firefox CMD+U og søg efter ’canonical’ (PC CTRL+F og MAC CMD+F). Hvis der er det link på siden vil det blive markeret.

Eksempel:

<link rel ="canonical" href="https://www.mindrocket.dk"/>

Pagination

Pagination, rel=next og rel=prev, er ikke så kendt en opsætning, og faktisk en mangelvare på rigtig mange webshops.

Går du fx ind og søger efter herresko på Zalando er der 153 sider at bladre mellem. Som udgangspunkt betragter Google hver af disse sider som enkeltstående sider, altså 153 selvstændige sider. Ved brug af pagination kan du få Google til at se dem som én lang side med meget indhold, fremfor mange sider med lidt indhold.

Hvis du indsætter et pagination link, vil de 153 sider i Googles øjne altså smelte sammen til én stor side, og alle siderne vil på denne måde have samme værdi.

Google vil derfor se dine sider som mere omfattende pga. sidernes indhold og udvalg, frem for kun én side med ca. 100 resultater x 153.

Hreflang

Hreflang er et HTML-tag, der hjælper Google med at forstå, når et eller flere websites har det samme indhold på et eller flere sprog. Du bør derfor bruge det her tag, hvis du har en website med flere sprog. Tagget vil fortælle Google, hvilket land og/eller region du befinder dig i, samt hvilket sprog du bruger på din hjemmeside, så søgemaskinerne kan præsentere det resultat til brugerne.

Robots.txt

Robots.txt er en fil i txt format, der er placeret i roden af dit website og angiver de dele af dit website, som du ikke vil have søgemaskinens webcrawlers får adgang til. Med andre ord er det et værktøj, der hindre at søgerobotter kan få adgang til hele eller dele af dit website, som ellers vil blive crawlet/læst af søgemaskinerne.

Hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, så brug en robot.txt guide.

.htaccess

.htaccess står for Hypertext access og er en fil, der kan tale direkte med søgemaskinerne og brugernes browser, uden synlig data på selve webstedet eller i HTML-filerne.

Den kan placeres enten i roden af et webhotel, hvor den påvirker hele websitet eller i en mappe, hvor den kun påvirker indholdet af mappen alene. Filen siger med andre ord ”Hej søgemaskine! Jeg vil gerne have, at du tolker- og viser mit website kode på følgende måde … ”.

Du kan også bruge en .htaccess fil til at skifte fra HTTP til HTTPS. Det kan du læse mere om i blogindlægget “Fra HTTP til HTTPS“.

Google Search Console

Et fantastisk redskab, som Google giver os gratis er Google Search Console. Her afrapporterer Google, hvad de finder, når de crawler/læser dit website.

Google Search Console Guide:

Tip → Gå gerne ind ugentligt og se, hvad Google finder.

Google Analytics

Google Analytics

Google Analytics er et webanalyseværktøj, du kan benytte gratis. Dét at Google Analytics kan hjælpe dig med, er at se dine brugers adfærd sat op i statistikker. Her vil du kunne se, hvilken platform dine brugere kommer fra, ex. mobil eller desktop. Du kan bl.a. se dine brugeres bounce rate og dit websites hastighed.

Har du endnu ikke tilknyttet Google Analytics til dit website eller din webshop, kan det kun gå for langsomt. Du kan oprette dig her.